Welkom Gast (Registreer jezelf! Als forumlid zie je en kan je beduidend meer! ( Log In | Registreer )

5 Pagina's < 1 2 3 4 > »  
Reply to this topicStart new topic

Outline · [ Standaard ] · Linear+

> Broodbakken Voor Dummies, artikel in de New York Times

jaan
post Nov 12 2006, 04:25 PM
Bericht #21

Meesterbakker

Groep: Members
Ingeschreven: 17-April 06
Forumlid nummer: 40954

Mijn brood uit de Pyrex-schaal is goed gelukt. Ik had niet zo heel veel deeg en het is dus niet zo'n groot broodje geworden. Wel mooie gaten, harde korst en lekker smeuig. Een blijvertje wat mij betreft. :P

(Het zout was ook in verhouding al had ik het idee in het deegstadium dat het wat veel was)
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
jaan
post Nov 12 2006, 05:36 PM
Bericht #22

Meesterbakker

Nog even gewogen wat er over was van mijn pak Koopmans Bio Tarwebloem en datblijkt bijna 770 gram te wegen (Incl papierenzak waar het in verkocht wordt). Wat ik niet begrijp is dat 3 cups bloem toch wel wat meer moeten wegen?
+Quote Post
amglaskanis
post Nov 12 2006, 07:30 PM
Bericht #23

Meesterbakker

Ingeschreven: 16-April 04
Forumlid nummer: 6102

Ja dat lijkt me wel heel weinig. De cup in grammen verschillen nogal per boek. Maar meestal is het tussen 120-140 gr.
Misschien is het een zware zak???? Of zat er gewoon meer in dan precies een kilo? Of je hebt het meel wel héél luchtig in de cup geschept?
+Quote Post
10eke
post Nov 12 2006, 08:25 PM
Bericht #24

Ervaren bakker

Ingeschreven: 19-February 06
Forumlid nummer: 40703

nou, mijn prutje ligt tussen de theedoeken voor zijn laatste rijsperiode. tot nu toe vind ik het maar een hel klef zooitje. Als je een kind van 4 dit brood laat bakken weet ik zeker dat de hele keuekn onder het deeg zit tot aan het plafond, want ik vond het zelf al moeilijk genoeg om het knoeien een beetje binnen de perken te houden. <_<
Het is gewoon zo ontzettend nat, maar misschien had ik wel meer bloem moeten bijvoegen voor de laatste rijs. Nou, spannend blijft het wel.

Trouwens, soepkipje, jouw broodje lijkt op d foto wel wat volkoren. niet zo wit als een wit brood, had je volkoren bloem gebruikt? KAn me voorstellen dat het dan een stuk minder sompig deeg wordt...
+Quote Post
baking soda
post Nov 12 2006, 10:04 PM
Bericht #25

Meesterbakker

Ingeschreven: 20-January 04
Van: Noord Brabant
Forumlid nummer: 2850

Als ik even mag antwoorden voor Soepkipje? Ik had alleen witte bloem gebruikt maar mijn brood kwam er ook wat lichtgrijzig uit.
Ik heb trouwens de video eens bekeken van de NY Times site en die bakkermeneer plumpt zijn cup gewoon in een bak bloem en heeft er volgens mij nog een kop op zitten ook....Zijn deeg ziet er ook heel wat steviger uit dan dat van mij (en van jullie begrijp ik :unsure: )

De links in mijn weblog post laten ook zien dat de amerikanen die het gebakken hebben een steviger deeg hebben dus ik denk dat wij gewoon wat meer van ons hollandse meel moeten gebruiken. Ik had net een emmer gevuld met witbrood bloem vanuit een hele grote zak dus het was al erg luchtig, toen heb ik 3 cups geschept en afgestreken. M.a.w. veel minder bloem gebruikt dan wanneer je lukraak schept vanuit een bestaande zak (waar het meel dus al een beetje vaster is).

Foto's zijn inmiddels wel al te zien op mijn yahoo paginahier dus. Blogger laat het nog steeds afweten v.w.b. foto's uploaden.
+Quote Post
jaan
post Nov 12 2006, 10:38 PM
Bericht #26

Meesterbakker

QUOTE(amglaskanis @ Nov 12 2006, 08:30 PM)
Ja dat lijkt me wel heel weinig. De cup in grammen verschillen nogal per boek. Maar meestal is het tussen 120-140 gr.
Misschien is het een zware zak???? Of zat er gewoon meer in dan precies een kilo? Of je hebt het meel wel héél luchtig in de cup geschept?
*

Hallo Lien, ik heb de zak nieuw niet gewogen dus heb geen idee, het zit in zo'n papieren zak net als suiker dus dat zal het ook niet zijn. De bloem uit de zak in een schaal gedaan en daaruit geschept met de cup en het teveel eraf geschud. De verhoudingen klopte aardig en het was een erg plakkerig maar beslist geen "nat" deeg. Volgende keer doe ik er wel een beetje minder zout in. Erg lekker is bijna op.
+Quote Post
karin63
post Nov 12 2006, 10:51 PM
Bericht #27

Meesterbakker

Ingeschreven: 30-March 06
Forumlid nummer: 40879

Volgens Rose Levy Beranbaum,
1 cup broodbloem (breadflower):
gezeefd: 121 gram
gelepeld (lightly spooned): 130 gr
geschept (dip and sweep): 157 gr.

Vandaar mijn berekening dat in dit recept 1 cup 150 gr. is. Dat lijkt ruim maar in de video gebruiken ze inderdaad een "ruime cup".

Hopelijk kunnen jullie hiermee een beetje uit de voeten.
Karin
+Quote Post
10eke
post Nov 13 2006, 12:37 AM
Bericht #28

Ervaren bakker

Nou, het was geen broodje waar ik erg blij van werd! Het resultaat was wel lekker, maar ik vond het niet al die moeite waard. Uiteindelijk ben ik er toch zo'n 24 uur mee bezig geweest. :(
Het smaakte een beetje zoals pizzadeeg smaakt, wel luchtig. (heb het nog niet helemaal laten afkoelen, mijn broodjes redden dat hier meestal niet)
Maar het deeg was dus echt zo nat en plakkerig na die 18 uur rijs, dat ik er niet goed een bal van kon maken. Misschien had ik er meer bloem bij moeten doen toen. In elke geval kreeg ik het daarna na de 2 uur rijs haast niet meer van mijn theedoek af. Omdat een groot deel aan mijn theedoek bleef plakken, heb ik van arremoe mijn theedoek opgegevouwen en ook maar in de oven gedaan. Nou, had ik net zo goed niet kunnen doen, want daar kwam ook niet echt veel uit. Met andere woorden: theedoek alsnog geruineerd. :angry:
Ik heb foto's gemaakt, moet nog even zien of ik die online kan krijgen
+Quote Post
amglaskanis
post Nov 13 2006, 08:47 AM
Bericht #29

Meesterbakker

Je gaat me toch niet vertellen dat je de theedoek ook meegebakken hebt?! of begrijp ik dat verkeerd?
Ik heb die van mij net uit de kom op het aanrecht gekeerd en het valt wel mee. gewoon veel bloem erover en vouwen met een deegschraper. Ik zal het zo op de 'zemeldoek' doen en ik ben zeer benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.
+Quote Post
10eke
post Nov 13 2006, 11:23 AM
Bericht #30

Ervaren bakker

QUOTE(amglaskanis @ Nov 13 2006, 08:47 AM)
Je gaat me toch niet vertellen dat je de theedoek ook meegebakken hebt?! of begrijp ik dat verkeerd?
*

eeeeehhh, ja! :blush:
ik heb een heteluchtoven dus in de fik vliegen kon-ie niet. het meeste deeg (twee derde) zat in de pyrexschaal, het overige bleef in de theedoek plakken, dus die heb ik in de oven gestopt ja....
overigens loopt mijn vriend steeds te zeggen hoe lekker het brood is, dus misschien was het toch de moeite waard!
+Quote Post
karin63
post Nov 13 2006, 12:43 PM
Bericht #31

Meesterbakker

Ingeschreven: 30-March 06
Forumlid nummer: 40879

Zou niet zo heel zeker zijn van niet in de fik kunnen vliegen.
Zo is mijn combi-magnetron na een ongelukje met de boter in de fik gegaan. Tijdens het smelten is de boter "ontploft". Boter overal. Natuurlijk netjes schoongemaakt. Maar op de een of andere manier moet er ook boter tussen het verwarmingselement gekomen zijn (vermoeden we). De volgende keer verwarmen is de boter spontaan ontbrand. Stekker eruit, natte doeken erop om zuurstof buiten te sluiten. Meteen een goed argument om het (zeer) oude beestje te vervangen. Durfde de stekker toch niet meer in het stopcontact te steken.
Karin
+Quote Post
Soepkipje
post Nov 13 2006, 05:05 PM
Bericht #32

Meesterbakker

Ingeschreven: 25-July 04
Forumlid nummer: 8273

Vanmorgen dit brood in de herhaling, maar nu met helft meergranenmeel (van de molen moest nodig op) en minder water. Heeft ook maar 14 uur staan fermenteren en afgebakken in romertopf. Wel mooi en lekker brood geworden, maarru :( niet helemaal wat de bedoeling was:
http://uk.pg.photos.yahoo.com/ph/soep_kipj...scd.jpg&.src=ph

Dus morgen nog een laatste experimentje afbakken met helft volkorenmeel en weer wat meer water (73% ipv 66% bij voorgaand brood).

QUOTE(10eke @ Nov 12 2006, 08:25 PM)
Het is gewoon zo ontzettend  nat, maar misschien had ik wel meer bloem moeten bijvoegen voor de laatste rijs. Nou, spannend blijft het wel.
Trouwens, soepkipje, jouw broodje lijkt op d foto wel wat volkoren. niet zo wit als een wit brood, had je volkoren bloem gebruikt? KAn me voorstellen dat het dan een stuk minder sompig deeg wordt...

QUOTE(baking soda @ Nov 12 2006, 10:04 PM)
Als ik even mag antwoorden voor Soepkipje? Ik had alleen witte bloem gebruikt maar mijn brood kwam er ook wat lichtgrijzig uit.
Ik heb trouwens de video eens bekeken van de NY Times site en die bakkermeneer plumpt zijn cup gewoon in een bak bloem en heeft er volgens mij nog een kop op zitten ook....Zijn deeg ziet er ook heel wat steviger uit dan dat van mij (en van jullie begrijp ik :unsure: )
De links in mijn weblog post laten ook zien dat de amerikanen die het gebakken hebben een steviger deeg hebben dus ik denk dat wij gewoon wat meer van ons hollandse meel moeten gebruiken.
Foto's zijn inmiddels wel al te zien op mijn yahoo paginahier dus. Blogger laat het nog steeds afweten v.w.b. foto's uploaden.

QUOTE(10eke @ Nov 13 2006, 12:37 AM)
Maar het deeg was dus echt zo nat en plakkerig na die 18 uur rijs, dat ik er niet goed een bal van kon maken. Misschien had ik er meer bloem bij moeten doen toen. In elke geval kreeg ik het daarna na de 2 uur rijs haast niet meer van mijn theedoek af. Omdat een groot deel aan mijn theedoek bleef plakken, heb ik van arremoe mijn theedoek opgegevouwen en ook maar in de oven gedaan. Nou, had ik net zo goed niet kunnen doen, want daar kwam ook niet echt veel uit. Met andere woorden: theedoek alsnog geruineerd.
Ik heb foto's gemaakt, moet nog even zien of ik die online kan krijgen

Ja 10eke je had beter net als wij wat meer bloem toe kunnen voegen tot je iets van een bal kon vormen of een heeeeeeeel goed bebloemde theedoek (net als Petra
http://peho.typepad.com/chili_und_ciabatta/brot/index.html
de blubber in rijsmandje (of maken van theedoek in vergiet) kiepen om die laatste 2 uur te rijzen.
Wat wilde je bereiken trouwens met de theedoek in de oven? Iets van eetbaar brood had het niet meer kunnen worden. Beter had je hem in de diepvries kunnen leggen om net als kauwgom bevroren het deeg er af te schrapen. Trouwens om aangeplakt deeg van theedoek of kom af te krijgen kun je nog gemakkelijker gewoon afspoelen met KOUD[U] water.
+Quote Post
baking soda
post Nov 13 2006, 06:59 PM
Bericht #33

Meesterbakker

Ingeschreven: 20-January 04
Van: Noord Brabant
Forumlid nummer: 2850

Let op!

Let op!

Helemaal leuk!

"We" (we is bakkerswereld forum ::grijns::) worden vermeld in een amerikaans blog!

Dit brood gaat echt rond de wereld, iedereen die een beetje bakt is het aan het bakken geloof ik. Lindy van Toast heeft een lijstje gemaakt waarin ze ook het "Dutch Baking forum" vermeld. Is dat leuk of niet?

Het artikel kun je HIER lezen!
+Quote Post
Soepkipje
post Nov 13 2006, 07:22 PM
Bericht #34

Meesterbakker

Ingeschreven: 25-July 04
Forumlid nummer: 8273

Wouw!!! Wij???? :) Ja, jij ook met name 10eke!!! :lol:

PS Maar dan moeten ze toch eerst inloggen op dit forum om dit bericht te kunnen lezen of niet?
+Quote Post
Annelies1958
post Nov 13 2006, 07:23 PM
Bericht #35

Meesterbakker

Ingeschreven: 9-December 03
Van: Leiden
Forumlid nummer: 2222

Soepkipje, wat is er mis met je brood ???
Ziet er schitterend uit ... toch ???
+Quote Post
10eke
post Nov 14 2006, 12:13 AM
Bericht #36

Ervaren bakker

Wauw, ik ben beroemd in new york...om mijn gekluns :P

Ik weet nu waarom mijn vriend het brood zo lekker vond. Ik ben er van overtuigd dat de theedoek in de oven een extra geur-en smaak heeft toegevoegd, waar ik binnenkort patent op aan ga vragen.
Binnenkort komt mijn boek "koken met linnengoed" op de markt waarin te lezen valt hoe ik appeltaart maak in badlakens en soufflé in kussenslopen.

Het duurde trouwends wel even voor ik mijn "bijdrage" gevonden had. Het is inderdaad heel erg leuk te zien dat er all-over-the world gebakken en geblogd wordt zonder te kneden.

Bedankt voor de tips over hoe ik mijn theedoek de volgende keer weer schoon krijg. Ik hoop dat het een volgende keer niet nodig is trouwens.

Ik laat het niet op me zitten en ga nu mijn deegje voor de tweede keer maken, en zal net als jullie en Petra duitse, er meer bloem bijvoegen na de eerste lange rijs.

groet, 10eke
+Quote Post
jaan
post Nov 14 2006, 12:25 AM
Bericht #37

Meesterbakker

Ik laat het niet op me zitten en ga nu mijn deegje voor de tweede keer maken, en zal net als jullie en Petra duitse, er meer bloem bijvoegen na de eerste lange rijs.

groet, 10eke
*

[/quote]

Groot gelijk, de aanhouder wint. Succes
+Quote Post
biemans
post Nov 14 2006, 12:33 AM
Bericht #38

Meesterbakker

Groep: Member
Ingeschreven: 5-February 04
Forumlid nummer: 3535

QUOTE(10eke @ Nov 14 2006, 12:13 AM)
Wauw, ik ben beroemd in new york...om mijn gekluns :P

Binnenkort komt mijn boek "koken met linnengoed" op de markt waarin te lezen valt hoe ik appeltaart maak in badlakens en soufflé in kussenslopen.

groet, 10eke
*

Kan ik dan een gesigneerde versie krijgen? Nee grapje, je hebt echt geluk dat je oven niet in defik is gevlogen. Stel je voor.
+Quote Post
10eke
post Nov 14 2006, 01:54 AM
Bericht #39

Ervaren bakker

Op veler verzoek: Een foto van mijn beroemde theedoek!
(IMG:http://myspace-217.vo.llnwd.net/01425/71/29/1425619217_m.jpg)

Ik zal antwoord geven op de vraag waarom ik nou eigenlijk mij theedoek ind eoven deed. Met gevaar om over de heel wereld uitgelachen te worden...
Ta, wat kan ik zeggen, er zat gewoon nog zo veel deeg aan, ik vond het ten eerste zonde (hoe hollands) ten tweede dacht ik dus dat ik het er niet meer af zou krijgen.
Ik verwachtte, of hoopte in elk geval dat er een klein broodje uit zou komen, wat ik wel van de theedoek los zou moeten pulken, maar toch wel een broodje.
Eigenlijk was dat ook wel zo'n beetje zo, behalve dat ik het niet meer los kreeg, omdat de vezels van de theedoek (het was een gladde linnen glazendoek) in het deeg waren gaan zitten. Met veel gepulk kreeg ik dus wel krokante korstjes er af, maar die waren helemaal blauw...

Maar het brood zelf was wel goed gelukt: zie voor meer foto's deze webpagina

Inmiddels staat deeg nummer 2 te rijzen, heb de bloem nu afgewogen. NU lijkt het eerder weer te droog, heb 450 gr bloem en 390 ml water genomen. Ik vraag me nu af of ik de vorige keer misschien niet gewoon me verteld heb met de cups water
+Quote Post
amglaskanis
post Nov 14 2006, 08:59 AM
Bericht #40

Meesterbakker

Ik kon je niet vinden 10eke! Ben ook blij dat je theedoek niet in de fik ging, want ookal heb je hetelucht, kan het wel gaan vlammen hoor!!! Niet meer doen dus.
moest erg lachen om je nieuwe nog-uit-te-komen boek!!!

Ondertussen heb ik het brood ook gebakken en is prima gelukt. Het hele verhaal met foto's staat op mijn blog
Ik vond het brood erg lekker.
+Quote Post

5 Pagina's < 1 2 3 4 > » 
Reply to this topicTopic OptionsStart new topic

Lo-Fi Versie De tijd is nu: 6th September 2010 - 04:26 PM