Welkom Gast (Registreer jezelf! Als forumlid zie je en kan je beduidend meer! ( Log In | Registreer )

5 Pagina's  1 2 3 > »  
Reply to this topicStart new topic

Outline · [ Standaard ] · Linear+

> Broodbakken Voor Dummies, artikel in de New York Times

schilder
post Nov 10 2006, 10:22 AM
Bericht #1

Ervaren bakker

Groep: Members
Ingeschreven: 15-November 04
Forumlid nummer: 10166

Hallo Bakkers,
Voor diegene die graag experimenteren, lees dit artikel in de New York Times. Mark Bittman beschrijft hoe je met minimale inspanning en middelen een lekker brood kunt bakken. Je moet alleen 24 uur de tijd hebben. Ik heb het zelf nog niet uitgeprobeerd, maar ga dat zeker doen. Een verslag volgt. Nog meer liefhebbers?
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Lauralijntje
post Nov 10 2006, 12:25 PM
Bericht #2

Meesterbakker

Ingeschreven: 31-August 05
Forumlid nummer: 39554

Leuk artikel, thanks Schilder! Ik ga het (nog) niet uitproberen omdat ik geen roemertopf of dergelijke heb. Ik ga eerst de wijze van Dan Lepard uitproberen; Die kneedt ook nauwelijks.
User is online!Profile CardPM
+Quote Post
baking soda
post Nov 10 2006, 11:28 PM
Bericht #3

Meesterbakker

Ingeschreven: 20-January 04
Van: Noord Brabant
Forumlid nummer: 2850

Wat grappig! Ik heb dit vanavond gelezen via een amerikaans blog (van Lindy) en kreeg wat later vanavond een mailtje van een andere amerikaanse die me een kopietje opstuurde! Kleine wereld!! :P

Hij staat nu bij mij in de kom te blubberen, vanavond de ingredienten bij elkaar geroerd, ik ben benieuwd. Zal het hier (en op mijn blog) komen melden!
+Quote Post
MarRien
post Nov 11 2006, 11:17 AM
Bericht #4

Regelmatige bakker
**

Groep: Inactief
Ingeschreven: 17-December 05
Forumlid nummer: 40306

QUOTE(schilder @ Nov 10 2006, 10:22 AM)
Hallo Bakkers,
Voor diegene die graag experimenteren, lees dit artikel in de New York Times. Mark Bittman beschrijft hoe je met minimale inspanning en middelen een

Jammer dat ze dat niet in het Nederlands hebben geschreven :D Mijn Engels is niet zo goed. :blush:
+Quote Post
karin63
post Nov 11 2006, 05:02 PM
Bericht #5

Meesterbakker

Ingeschreven: 30-March 06
Forumlid nummer: 40879

Hier komt 'ie:
3 cups broodbloem (+ bestuiven)
1/4 theel instant gist
1 1/4 theel zout
mais meel of zemelen naar behoefte

Meng de bloem, gist en het zout. Meng er 1 5/8 cup water door en roer tot het goed gemengd is. Het deeg is slap en plakkerig. Bedek met de kom met platic folie en laat minimaal 12 en liever 18 uur rijzen op kamertemperatuur.

Het deeg is klaar wanneer het bubbelt. Leg het deeg op een met bloem bestoven werkblad. Strooi er meer bloem over en vouw het een of twee keer dubbel. Bedek weer met plastic folie en laat 15 min. rusten.

Gebruik net genoeg bloem om het deeg niet te laten plakken en maak er dan een bal van. Bestrooi een katoenen theedoek ruim met bloem, maismeel of zemelen. Leg het deeg met de vouw naar beneden op de theedoek en bestrooi opnieuw met bloem, maismeel of zemelen. Bedek met een tweede theedoek en laat twee uur rijzen. Als het deeg klaar is is het ruim twee maal het oorspronkelijke volume en veert niet (gemakkelijk) terug als je er met een vinger op duwt.

Verhit de oven minstens een half uur voor het bakken op 450' Fahrenheit. Zet een zware gietijzeren, pyrex of aardewerk schaal in de oven (6 tot 8 quart). In het artikel wordt een creusset pan gebruikt). Haal als het deeg klaar is de pot/pan uit de oven. Schuif je hand onder de theedoek en breng het deeg over naar de pot, vouw boven deze keer. Het ziet er slordig uit maar dat maakt niet uit. Schut de pan heen en weer als het deeg erg ongelijk verdeelt is. De vorm wordt beter tijdens het bakken.
Bedek de pan met een deksel en bak 30 min. Verwijder het deksel en bak nog 15 tot 30 minuten. tot het brood mooi bruin is.
Laat afkoelen op een rooster.

Vanavond reken ik de hoeveelheden wel even om. Ga nu aan mijn eigen eten beginnen.
Karin
+Quote Post
karin63
post Nov 11 2006, 05:57 PM
Bericht #6

Meesterbakker

Ok, omrekenen:

450 gr. bloem
1/4 theel. gist
1 1/4 theel zout
390 gr. water

temperatuur 230' Celsius

NB. Bloem omrekenen van cups naar grammen blijft lastig. Ik ben uitgegaan van broodbloem en heb een gemiddelde genomen van gezeefde bloem en scheppen en afstrijken. Resultaat is 150 gr. per cup.
Denk er ook aan dat de Amerikaanse theel. een slag groter is dan onze theelepeltjes. Het stuk van Mark Bittman spreekt van 1/4 deel van wat normaal is. Dat kan een leidraad zijn.

Komende week probeer ik het zelf ook. Ik hoor graag jullie ervaringen.
Karin
+Quote Post
baking soda
post Nov 11 2006, 09:09 PM
Bericht #7

Meesterbakker

Okee, eerste ervaringen:

ik heb cups gebruikt (normaal reken ik voor de zekerheid om en weeg het resultaat) maar heb deze keer kennelijk een lichte hand van scheppen gehad dus mijn prutje is vrij nat.

Het staat sinds gisteravond 22.00 uur afgedekt met badmuts op het aanrecht, vanmorgen rook het friszurig en het bubbelde al iets. Nu (21.00 uur) zitten er grote bubbels op en ruikt het lekkerder, meer zoals een biga ruikt.

Ik denk dat ik zodadelijk wat meer bloem ga gebruiken om het vorm te geven, want zo te zien valt hier niet mee te vormen...

later meer nieuws
+Quote Post
karin63
post Nov 11 2006, 09:28 PM
Bericht #8

Meesterbakker

Als ik het goed lees moet het ook een heel nat deeg worden. Dat zou het de dunne en knappende korst moeten geven. Misschien de theedoek gebruiken om de vorm te behouden? beetje zoals een ciabatta?
Ik hoor graag hoe de resultaten zijn.
Karin
+Quote Post
baking soda
post Nov 11 2006, 10:04 PM
Bericht #9

Meesterbakker

Het is een heel soepele wiebelige hoop deeg geworden, geen bal van te krijgen. Het staat nu afgedekt met een theedoek te rijzen....(dat wordt weer nachtwerk). Maar het is superkoud in huis, we hebben vanavond gegourmet en het stinkt verschrikkelijk <_< en dus staan zover mogelijk deuren/ramen open. Ik hoop dat het nog wat wil doen binnen redelijke tijd.
Ik ga hem gezellig voor het haardje zetten denk ik :o

Weet je waar het me aan doet denken? Aan het grote Royal Crown Tortano experiment. Hetzelfde idee, heel soepel zacht wiebeldeeg wat door het vouwen met extra bloem zijn stevigheid moet krijgen. Het resultaat toen was geweldig dus alle hoop is nog niet weg.
+Quote Post
jaan
post Nov 11 2006, 10:32 PM
Bericht #10

Meesterbakker

Ingeschreven: 17-April 06
Forumlid nummer: 40954

Vanavond om 7 uur ook zo'n prutje gemaakt en ook heel nieuwsgierig hoe dit uit ga pakken. Weet je al waarin je het af ga bakken Baking Soda?
Zelf wil ik het in een pyrex schaal gaan proberen.
+Quote Post
baking soda
post Nov 11 2006, 11:10 PM
Bericht #11

Meesterbakker

Ik heb zojuist mijn romertopf in de oven gezet om voor te verwarmen. Straks wel even bebloemen als hij heet is denk ik en dan afbakken. Het wil echt nog niet rijzen, ik hoop op een flinke ovenspring.... :unsure:

Trouwens...wat vinden jullie van de hoeveelheid zout tov de gist?
+Quote Post
jaan
post Nov 11 2006, 11:19 PM
Bericht #12

Meesterbakker

Ik heb helaas mijn ingredienten ook niet gewogen en heb geen idee hoe de verhoudingen nu zijn. Kan alleen maar hopen op een goede afloop.
+Quote Post
baking soda
post Nov 12 2006, 12:02 AM
Bericht #13

Meesterbakker

:ph34r: Oh jongens dit is wederom een RIR (Ramp in Romertopf) het plakt aan alle kanten, heb nog geprobeerd hier en daar wat te -ver-bloemen maar het plakte al vast in ongebakken toestand.
Ik weet niet of jullie de eerste romertopf saga hebben gevolgd, ben bang dat ik de beitel weer tevoorschijn moet halen straks. (En het is echt daarna heel veel keertjes goed gegaan....echt waar!) :lol:
+Quote Post
10eke
post Nov 12 2006, 12:25 AM
Bericht #14

Ervaren bakker

Ingeschreven: 19-February 06
Forumlid nummer: 40703

Ha Baking soda en Jaan, jullie houden het wel spannend zeg. Ik ga straks ook maar eens z'n deegje maken denk ik.
Toen ik het begon te lezen, dacht ik, en eigenlijk denk ik nog steeds: hallo, hoezo, broodbakken voor luie mensen? Het is verschrikkelijk veel werk, al is het maar omdat je steeds in de gaten moet houden wat het deeg doet, en met bakken deksel er op doen en dan weer eraf enzo...in de bbm ben ik een stuk sneller klaar!
Maar goed, op het filmpje zag het brood er wel heel erg lekker uit, dus ik ga er ook voor!
Niet in de romertopf (lees zojuist je laatste bijdarge baking soda, oei!), want die durf ik eigenlijk nog steeds niet voor brood te gebruiken, maar in een pyrex schaal.
Ik zal jullie op de hoogte houden!
groet, 10eke

oja, ik ben ook geneigd om gewoon cups te gebruiken ipv om te rekenen. Ik heb zo'n setje van die maatcups, waarmee het eigenlijk heel makkelijk gaat
+Quote Post
baking soda
post Nov 12 2006, 12:36 AM
Bericht #15

Meesterbakker

Tadaaaaa! Het is eruit! En....met een klein beetje hulp van een bakspaan wipte hij nog zomaar heel uit de topf ook! Beeeeetje erg donkerbruin geworden maar dat ligt aan mij, had even de tijd wat te lang gezet. Ziet er voorlopig goed en ambachtelijk uit, staat nu uit te stomen. Morgen maak ik foto's van de binnenkant en zal op mijn blog het verhaal uit de theedoeken doen.
Trusten iedereeen!
+Quote Post
jaan
post Nov 12 2006, 02:45 AM
Bericht #16

Meesterbakker

Gefeliciteerd jij hebt tenminste al resultaat, en nu de smaak nog. Ben benieuwd of
het zout klopte.
+Quote Post
amglaskanis
post Nov 12 2006, 10:16 AM
Bericht #17

Meesterbakker

Ingeschreven: 16-April 04
Forumlid nummer: 6102

Wat een leuk experiment!.
het recept lijkt op de dingen die in één van mijn nieuwe boeken staat:
No need to Knead
Jullie snappen al wat ik deze week ga maken. Ik heb geen römertopf, maar wel zo'n gietijzeren pan, dus gebruik ik die.
+Quote Post
jaan
post Nov 12 2006, 11:05 AM
Bericht #18

Meesterbakker

Ik heb net het zeer zachte bubbelende deeg tot een soort vierkant gevormd omdat ik het af wil bakken in een pyrexschaal. Over ongeveer 2 uur zou het zover moeten zijn. Ik heb een fijne soort semolina gebruikt om te bestuiven.
Zou het baking soda gesmaakt hebben?
+Quote Post
Soepkipje
post Nov 12 2006, 11:49 AM
Bericht #19

Meesterbakker

Ingeschreven: 25-July 04
Forumlid nummer: 8273

Altijd in voor een experimentje :D

Vanmorgen afgebakken in een gietijzeren pan. Had het wat hoger verwacht. Moest nogal wat bloem bij. Ga dit nog een keer proberen in bruine- of volkorenuitvoering en minder vocht:
http://uk.pg.photos.yahoo.com/ph/soep_kipj...re2.jpg&.src=ph
http://uk.pg.photos.yahoo.com/ph/soep_kipj...re2.jpg&.src=ph
+Quote Post
baking soda
post Nov 12 2006, 01:06 PM
Bericht #20

Meesterbakker

Ik ga nu proeven..... toen ik vanmorgen beneden kwam bleek het brood al aangesneden en zat de rest van de familie gezellig op de bank...met lege bordjes voor zich...

Ben een beetje laat geloof ik :blush: Als eerste een post gemaakt voor mijn blog en probeer nu de foto's te uploaden, maar aangezien Blogger nog weleens wat recalcitrant wil zijn hoop ik dat ik het voor elkaar krijg...grrrr.

Korst is een beetje dik.....smaakt een beetje zoals die Royal Crown, een beetje frans/italiaans biga-achtig brood. De gaten zouden groter kunnen en het brood luchtiger maar ik denk dat dat verbeterd kan worden. Ik heb het deeg natuurlijk een beetje mishandeld.....

Al met al wil ik het best nog een keer proberen, maar dan op een wat gemakkelijker tijdstip en niet middenin de nacht... :ph34r:
+Quote Post

5 Pagina's  1 2 3 > » 
Reply to this topicTopic OptionsStart new topic

Lo-Fi Versie De tijd is nu: 31st July 2010 - 06:51 AM