nadine
Jul 16 2004, 11:59 AM
hoi,
heb al enige tijd een alaska broodbakmachine, brood lukt prima alleen een probleem mijn man heeft pku, en eet geen gluten eiwitten enz. Moet daarom broodbakken met wheatex maar het lukt niet wordt een goor papje..

heel irritant.
nu een vraagje of iemand een wheatex brood recept heeft voor mijn broodbakmachine??
m.vr.gr.
bk_colenbrander
Jul 17 2004, 10:31 PM
hoi nadine
helaas heb ik geen recept voor je maar misschien kan je wat ideen opdoen in het coeliakie item?
succes, barbara
ellie
Jul 18 2004, 08:40 AM
Hallo Nadine.
Misschien dat je hier iets aan hebt. Ik heb onderstaande zo overgenomen van het allergieplein.
Hier staat veel nuttige informatie voor mensen met allerlei verschillende allergieën.
Veel succes en groetjes
ellie
We hebben een SMC Automatic Breadmaker BR20 gekocht. Mijn favoriete glutenvrije broodrecept voor deze broodbakmachine is:
500 cc water
2 eetlepels olie
2 theelepels zout
3 theelepels Cereal fructose of rietsuiker
250 gram boekweitmeel
250 gram wheatex
4 of 5 gram gistkorrels
Bakken op stand 3, Large Dark
Variaties
een ei erbij, dan 50 cc water minder, brood wordt wat harder
wat meer boekweitmeel (bruiner brood) of wheatexmeel (witter brood)
alleen deeg maken (stand 9) en vervolgens overgieten in kleine vormpjes (bv. Hema appelbollenvormpjes) en daarna bakken in de gewone oven. Eventueel te combineren met rozijnen of vlees.
Opmerking: Omdat we voor onze kinderen uitsluitend gebruik maken van vaak zeezoutbevattende 'reformartikelen' zoals rijstwafels en het brood, de koekjes en taarten zelf bakken, had onze diëtiste geconstateerd dat er geen extra gejodeerd bakkerszout in de voeding zat.
Onze huisarts kwam toen met het idee om het brood voor de kinderen te bakken met bakkerszout, zodat ze toch voldoende jodium binnen krijgen. Dit bakkerszout koop ik altijd bij de plaatselijke bakker. Ik vraag wel altijd even of ze het een schone schep willen gebruiken i.v.m. de glutenintolerantie
wortelstamp
Jul 23 2004, 01:17 PM
Hallo Nadine
In het boek" bakken met de broodmachine" van Eric Goossens staan enkele recepten met wheatex.
ISBN 90-447-0174-6
succes Mieke