Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Kaiserbroodjes
Bakkerswereld Forum > Bakkerswereld recepten > Klassiek brood
Bakplaat
Vanmiddag heb ik eens Kaiserbroodjes gebakken biggrin.gif ,je kunt ze hier zien in het broodmandje:

http://uk.pg.photos.yahoo.com/ph/bakfotos/...scd.jpg&.src=ph

In het album broodjes,bij mijn ''Bakplaatjes'' heb ik nog een paar foto's gezet.

ik heb een wat steviger deeg gemaakt van
500gr.bloem,
6gr.gist,
10gr.zout,
290 ml.water
en een scheut zonnebloem olie.
Op de gebruikelijke manier laten rijzen etc.
Bolletjes gevormd(12 stuks) en na 10 min.rijs even met een kwastje olie bestreken en de steker er in gezet(5x)Daarna in lauwe oven(bakje water) vol laten rijzen+/- 50 min.en afgebakken +/- 12 min.op 250°C in een ,,droge oven''

Ik had er eigenlijk nog geen gereedschap/steker voor en heb er zelf een gemaakt/gezaagd uit een stukje pijp.

http://uk.pg.photos.yahoo.com/ph/bakfotos/...scd.jpg&.src=ph

Druk de steker in het midden van het deegbolletje en ga zo 5 keer rond. dry.gif
Mobi
Cor, je kaiserbroodjes zien er heerlijk uit! Zou het misschien een idee zijn om ze van frans krokant meel te maken? Of komt die korst zo krokant omdat je er olie op smeert? Ik vind ze er heel mooi uitzien en wil ze zelf ook eens proberen. Heb vandaag witte bolletjes gebakken en een broodje, half boerenbruin, half boerengerst.
vankoert
Hoi Ellen

Ik maak ook vaak kaiserbroodjes maar zonder gleufjes, en na dat bericht van Cor de hele avond zitten piekeren, bedacht ik ineens, ik heb een nieuwe fles wasmiddel staan met een plastic bolletje er op en die ga ik morgen verknippen en uit proberen, want mijn voorraad diepvries kaiserbroodjes zijn op laugh.gif
Misschien een idee! wink.gif
Bakplaat
QUOTE(Mobi @ Mar 3 2006, 10:43 PM)
Cor,Zou het misschien een idee zijn om ze van frans krokant meel te maken? Of komt die korst zo krokant omdat je er olie op smeert?
*

Dat zal ook heel goed gaan Monique,met dat Frans krokant meel.Gebruik ook geen melk in het deeg.En dat bestrijken met olie geeft ook al een wat krokanter korstje aan de broodjes en dient tevens om de steker er ,,gesmeerd" door te laten gaan. wink.gif
Bakplaat
QUOTE(vankoert @ Mar 3 2006, 10:47 PM)
want mijn voorraad diepvries kaiserbroodjes zijn op 

*

Hanny,als je Kaiser-of andere krokante broodjes invriest,zijn ze na het ontdooien al een stuk minder krokant sad.gif , dat heb je misschien al eens ervaren.Maar als je ze heel even onder de gloeiende grill spiraal legt,zijn ze weer zo goed als vers laugh.gif
Arden
Voor wie niet zo'n handig hulpmiddeltje heeft als Cor: op deze pagina kan je zien hoe Kaiser Rolls worden gemaakt.
Arden
Je moet wel zorgen voor een wat 'steviger' deeg, met het deeg van de bollen van Lida lukt het me niet. Zelf gebruik ik voor dit soort broodjes een recept van Beth Hensperger: Buttermilk Dinner Rolls. Perfect recept.
vankoert
QUOTE(Bakplaat @ Mar 3 2006, 11:30 PM)
Hanny,als je Kaiser-of andere krokante broodjes invriest,zijn ze na het ontdooien al een stuk minder krokant sad.gif , dat heb je misschien al eens ervaren.Maar als je ze heel even onder de gloeiende grill spiraal legt,zijn ze weer zo goed als vers

Cor ik bak de broodjes altijd 2/3 van de tijd en na afkoelen vries ik ze in, en na het ontdooien de laatste 1/3 tijd en ik moet zeggen zijn zijn dan heerlijk krokant vers biggrin.gif
Want op een cursus is eens gezegd 2/3 van de tijd is om te garen en de laatste 1/3 om te bruinen, dus dat gebeurt gewoon later.
zandman
De nieuwe lading kaiserbroodjes is klaar en deze keer zijn ze wel goed gelukt was idd een kwestie van het hulpstukje dieper in het deeg duwen .
Ikken ben best trots op het resultaat rolleyes.gif
http://pg.photos.yahoo.com/ph/zandman64/de...re2.jpg&.src=ph
Soepkipje
Heb mij ook eens aan de kaiserbroodjes van Cor gewaagd. Als steker heb ik de muffinschep gebruikt (slagje groter als ijsschep denk ik).
Hier een foto van restant aan broodjes. (De rest moest met grote spoed mee naar de sporthal dry.gif )

http://groups.msn.com/dewakkerebakker/nieu...to&PhotoID=1081
Bakplaat
QUOTE(Mobi @ Mar 12 2006, 09:08 PM)
Vandaag kaiserbroodjes gebakken met dezelfde steker als Cor had. Hoewel ze er nog niet zo mooi uitzien waren ze wel heel erg lekker! smile.gif kaiserbroodjes
*

Nu nog de steker helemaal door de bolletjes drukken,tot op de bakplaat, dry.gif
vankoert
Ik zal nog even mijn stekertje er bij zetten! kaiserbroodjes steker
Gemaakt van een appelboor, bij action €0.98, even openbuigen en de puntjes eraf vijlen. Werkt perfekt laugh.gif
Aquilegia
Hoi,

Ik kon het natuurlijk niet laten om ook de kaiserbrötchen uit te proberen. Omdat ik (nog) geen steker heb en omdat mijn vriend die 'geknoopte' variant er wel 'authentiek' uit vond zien, heb ik het volgens de 'knoopmethode' gedaan. Zie link hierboven van Arden. Op die site werd ook geadviseerd om ze de 1e 10 minuten met veel stoom te bakken, en de laatste 10 minuten zonder stoom. Omdat ik hier op het forum heb gelezen dat dit nodig is om de broodjes krokant te krijgen, heb ik dat gedaan.
Ik heb Cors deeg-recept genomen (wel meer water, want mijn Panasonic kneedde heel moeizaam)
Toen heb ik de broodjes geknoopt en laten rijzen. Dat ging goed. Toen heb ik ze afgebakken: de eerste 10 minuten met veel stoom op 220 graden C. (Heteluchtoven) (volgens het recept van die site) en de laatste 5 minuten het water uit de oven gehaald en de oven terug naar 160 gr. C. Volgens de site moesten die laatste 5 minuten er 10 zijn, maar de broodjes waren al bruin en gaar.
Nu mijn vraag: de broodjes waren lekker, maar ze waren niet zo knapperig als Kaiserbrötchen horen te zijn. Bij lange na niet!!!!! Toch een beetje teleurstellend. Wat doe ik fout? Ik zie wel dat Cor een droge oven neemt, maar ik dacht juist ze lekker knapperig te krijgen met de stoom. Mijn idee is dat de temperatuur van de oven te hoog was, zodat ze te snel gaar en bruin waren, maar nog niet knapperig. Kan dat kloppen? Zijn er andere tips om ze knapperig te krijgen? unsure.gif
ladypukky
mijn broodjes waren wel knapperig en de smaak was heerlijk
net zo lekker en knapperig als van de bakker

ik heb ze laten rijzen in de oven , met bakje water onderin!
daarna bakje eruit (broodjes blijven erin)

oven op 250 graden en 30 minuten gebakken

ik heb vandag ook kaiserbroodjes met sesam en maanzaad gemaakt
alleen lukte het niet met plakken met de olie

dus de broodjes ingesmeerd met ei en daarna zaadjes erop
daarna met de steker

HET ZIJN HEERLIJKE/PRACHTIGE BROODJES GEWORDEN!!!
jean
30min. op 250 graden. Dat hoef ik met mijn oven niet te proberen, tenzij ik ze heeeeeel zwart wil hebben smile.gif
zandman
Ik bak ze hier af zoals cor beschrijft dus 12 minuten op 250 graden hete lucht en ze zijn lekker knapperig . Ook de volgende dag zijn het nog knapperige kaiserbroodjes.
ik denk dat je als ze de volgende keer zonder stoom bakt dat ze dan wel lekker knapperig zijn.
Aquilegia
Ik ga het dan maar een keer zonder stoom proberen, en de temperatuur mag dus juist hoger zoals ik zie. Ik had ook het idee dat ze traditioneel nogal bleek moesten blijven, maar ik denk nu dat ik het mis had. Ik had ze achteraf gezien, wat betreft de bruinheid, nog wel die 5 minuten in de oven kunnen laten. Dan waren ze vast nog wat knapperiger geworden. tongue.gif Nieuwe ronde, nieuwe kansen...
donted
Hallo

Heb een vraag heb van morgen keizerbolletjes gebakken maar nu is mijn vraag ,heb het deeg in de bbm gemaakt ,duurt 1:30 .maar in het recept staat, op gebruikelijke manier laten rijzen . dat rijzen is toch ook in de bbm gebeurt.bolletje zien er goed uit ,ze zijn albijna op .

groetjes corrie
Aquilegia
Hoi Corrie,

Kennelijk is het goed gegaan. De BBM doet inderdaad de eerste rijs. Dan haal je het deeg eruit, en vorm je de bolletjes. Dan volgt de 2e rijs. Dan worden ze in de oven gebakken.

Cor heeft echter geen BBM, hij maakt het deeg met zijn kneedmachine en moet het daarna nog laten rijzen. Hij moet de eerste rijs dus wel zelf doen; wij BBM-bezitters niet...
Soepkipje
Nou ik heb ze vanmorgen ook weer gemaakt volgens het recept van Cor en het vouwwerk volgens de Prepared Pantry (zie eerder berichtje van Arden hierover).

http://groups.msn.com/dewakkerebakker/nieu...to&PhotoID=1119

Volgende keer gebruik ik gewoon de muffintang weer als steker tongue.gif .
*Ellen
Afgelopen weekeinde heb ik me weer gewaagd aan de Kaisertjes. Nu met molenbloem.
En een gehalveerd plakbandrolletje als uitsteekvorm.
Ik zit alleen een beetje te tobben met mijn oven. Ik heb deze keer de broodjes uit de oven genomen na het rijzen. Toen de oven op 250 graden gezet en ik kwam erachter dat het heel lang duurde eer hij op temperatuur was. Ik heb geen thermometer, maar ik ging af op de controlelampjes op de oven. Na zo'n half uur was hij nóg niet op temperatuur, maar toen heb ik de broodjes er toch maar eens ingezet.
Ik zal eens een oventhermometer aanschaffen.
Gea69
Voor het steken van een rozetje heb ik een fotorolkokertje gebruikt: ging prima!
donted
Help Help

Ik ben bang dat ik te veel deeg heb gemaakt ,zondag had ik de helft gemaakt maar om dat ze zo lekker waren nu het hele recept,maar nu ben ik bang dat ik geen 12 broodjes in mijn oven kan doen ,kan ik wat ik over heb ,verder laten rijzen en dan af bakken in bbm .of moet ik het weg gooien ?

help sad.gif
Bakplaat
Je zou de broodjes alvast kunnen vormen en ze dan goed in plastic folie ingepakt even in de koelkast kunnen bewaren,om zo het rijsproces te vertragen.
En ze dan later op de bakplaat zetten en dan te laten rijzen en afbakken. wink.gif
Soepkipje
Gewoon de rest van het deeg terug zetten in de koelkast en morgen weer van die lekkere broodjes bakken biggrin.gif
Adnilleke
Cor,
Op de gebruikelijke manier laten rijzen etc.

Bedoel je dan :
18 min. kneden
30 min. rusten.
doorslaan en 10 min. rusten.
Verdelen in 12 bolletjes en opbollen.
en narijs 50 min.
Met na 10 min. rijs instrijken met olie en inkerven.

Ik heb dus ook de kaizerbroodjes gebakken. Helaas had ik geen goede stekker en is de inkerving niet mooi gelukt. Ik ga dus eerst zo een stekker maken.
Bedankt voor het recept.
*Ellen
Hee Adnilleke, ze zien er mooi uit zeg!!!
Bij mij worden ze niet zo bol, ik denk dat mijn deeg slapper is.
Ik doe het zelf zo:
Kneden
Rijzen +/- 45 minuten
Doorslaan
+/- 15 minuten rusten
In 12 porties, opbollen
10 minuutjes wachten (onder een doek)
Insmeren met wat olie
Steker erin en +/- 50 minuten de volrijs
Dan afbakken
Bakplaat
QUOTE(Adnilleke @ Mar 21 2006, 03:13 PM)
Cor,

Bedoel je dan  :
18 min. kneden
30 min. rusten.
doorslaan en 10 min. rusten.
Verdelen in 12 bolletjes en opbollen.
en narijs 50 min.
Met na 10 min. rijs instrijken met olie en inkerven.

Ik heb dus ook de kaizerbroodjes gebakken. Helaas had ik geen goede stekker en is de inkerving niet mooi gelukt. Ik ga dus eerst zo een stekker maken.
Bedankt voor het recept.
*

Helemaal goed Lin,
En dus +/- 10min.na het opbollen,met de steker het sterretje/rozetje in het bolletje drukken.Daarna vol laten rijzen 40-50min. en afbakken.
Je broodjes zien er niet echt slecht uit hoor,(ik weet niet wat je als steker gebruikt hebt),maar als je hem helemaal tot op de plaat had doorgedrukt,waren ze helemaal goed geworden. dry.gif
Adnilleke
Ellen,
Bedankt voor de info.

Cor,
Mijn broodjes waren echt lekker. Maar ik wil ze zo mooi als die van jullie. Ik ga me een goede steker maken cool.gif
Dit maatbekertje heb ik als steker gebruikt blush.gif
mirrie
hmm ... vraagje zou ik de bloem ook een op een kunnen vervangen door vezelrijkwitte mix.

2e vraag kan ik in mijn bbm op pizzastand het deeg maken of gaat het dan niet goed?

hoor graag
Arden
Je kan de bloem vervangen, maar hou dan wel even in de gaten of de hoeveelheid vocht niet te weinig of teveel is. De ene bloemsoort neemt meer op dan de andere.

Ik maak deeg voor de bolletjes nooit op de pizzastand, vind het resultaat veel minder dan op de 'gewone' deegstand, de bolletjes worden dan minder luchtig, maar de meningen zijn hierover verdeeld.
ladypukky
ik heb mijn bolletjes wel op deegstand gemaakt en waren heerlijk en mooi
heb ze wel een uurtje laten rijzen in een oven met bakje water

ik vind de gewone stand zo heeeel lang duren!
en op de pizzastand vind ik voor deze bolletjes goed gaan

bij melkbolllen gebruik ik wel de normale stand
mirrie
Voor het eerst de broodjes gemaakt vandaag. Heb Soezie krokant genomen, het deeg in de bbm gemaakt op pizzastand maar omdat ik weg moest heeft t er wat langer in gezeten, kwam al bijna boven de rand van het bakblik uit.
Heb geprobeerd 12 even grote bolletjes te krijgen, maar tjong wat is dat moeilijk, dat lukt me nooit.
heb ivm haast, jaja nooit goed haast, de bolletjes in de oven op ca. 40 graden laten rijzen, ca 10/15 minuten, toen geprobeerd er een vorm in te krijgen zonder een van de bovengenoemde stekers, een uurtje verder laten rijzen in de oven maar die had ik wel uit gezet
broodjes eruit gehaald, oven aan op 230 met hete lucht, ik wou in eerste in stantie bakken op 250 gr gewone ovenstand maar de broodjes stonden op een silicone vel en dat mag niet warmer dan 230 gr.
om een lang verhaal kort te maken na 12 minuten eruit gehaald, de vorm leek er niet echt meer op, maar de smaak was heel goed

Kortom voor herhaling vatbaar maar heeft iemand aub een idee / suggestie om even grote deegbollen te krijgen of moeten we toegepaste wiskunde gaan gebruiken dwz totaalgewicht door 12 gaan delen

hoor t graag
groeten
mir
Mobi
Inderdaad Mirrie, even het deeg wegen en dan delen door 12 smile.gif .
*Ellen
Vervelend he, die haast!
Maar ik zit ook altijd met een rekenmachine uit te rekenen hoe zwaar elk deegballetje moet zijn hoor ;o)
Inmiddels weet ik dat ze (ongeveer blush.gif ) 70 gram per stuk moeten wegen.
Succes!
Noa-Lynn
Ik heb vandaag kaiserbroodjes gemaakt volgens het recept van Cor.
Op zich zijn de broodjes goed gelukt; ze smaken erg goed en luchtig.

Alleen kaiserbroodjes horen lekker knapperig te zijn
en de mijne zijn net zachte broodjes met wel een goede kaiserbrood-tekening.
Heb ze 12 minuten op 250 graden in de oven (hetelucht) gedaan.
Moeten ze dan misschien iets langer?

Ook lijkt het of de broodjes ietswat zijn uitgelopen.
Is dit misschien door een te soepel deeg?

Wie helpt me uit de brand wink.gif
Bakplaat
Waarschijnlijk Marloes,

Geef je zelf de oorzaak al aan.Het deeg mag/moet soepel zijn,daar is niks mis mee hoor. wink.gif

Maar... je zegt dat het lijkt dat je broodjes wat uitgelopen zijn.Dan denk ik dat je iets teveel water in je deeg gebruikt hebt,zodat het iets te slap geworden is, vandaar dat je broodjes zacht geworden kunnen zijn.Ik spreek in het recept ook over een wat steviger deeg.Als je ze weer maakt,houd dan wat water achter,dat kan er indien nodig,nog altijd bij.
Elke keer kan de bloem verschillend zijn,wat de opname van vocht betreft. unsure.gif
kees mees
QUOTE(itspec @ Mar 3 2006, 11:42 PM)
Voor wie niet zo'n handig hulpmiddeltje heeft als Cor: op deze pagina kan je zien hoe Kaiser Rolls worden gemaakt.
*

inderdaad Arden, dat is DE manier om kaiserbroodjes te maken!

ik heb - en passant - je blog ook nog gevonden en had buiten toch niets te zoeken. dus ik dacht: kom, ik ga eens even wat fröbelen in de keuken.

et voilà:

http://www.flickr.com/photo_zoom.gne?id=682115257&size=l

van rechts naar links: 3 kaiserbrötchen, 3 bolletjes, dubbele evenwijdige knoop, enkele knoop, dubbele gekruiste knoop, Slinger, dubbele spiraal en slakkenhuis.
helemaal bovenaan een stokbroodje geknipt vlgs king arthur

eigenlijk niet eens zoveel extra werk. dus dat ga ik vaker doen

m vr gr kees mees
Tienne1357
ik heb eergisteren de harde broodjes gebakken uit de eerste posting (van Cor) Erg lekker, alleen was de onderkant niet knapperig maar nog zacht. Ik heb ze gebakken op 225 graden (oven kan niet hoger) ligt dat daaraan of zou het komen doordat ik ze op een bakplaat met bakpapier heb gebakken? Zou op een ovensteen de onderkant wel knapperig worden?
Adnilleke
Tienne1357,
Ik bak altijd op bakpapier en mijn kaizerbroodjes zijn lekker krokant. Ik bak wel met boven en onderwarmte en op230 °C.
Groetjes Lin

Bolletjes .
Tienne1357
Bedankt lin,

Ik heb vanmorgen een nieuwe plaat gemaakt met boven en onderwarmte en nu zijn ze helemaal goed! Dank je wel. Ga er zo lekker 1 smikkelen.
gebaxke
Hallo,

In duitsland leveren ze een stempeltje om kaiser broodjes te maken:
user posted image

Op ebay.de voor ongeveer 5 euro.

Ik heb het ding niet maar moest er wel om glimlachen toen ik het zag. dry.gif

Groetjes
Noa-Lynn
hoi gebaxke

Je foto kan ik niet zien maar een enkeling op dit forum, waaronder ik, hebben zo'n steker.
kees mees
http://www.foolforfood.de/media/semmeldruecker.jpg

er zijn ook kunstof uitvoeringen. google op semmeldruecker

maar gevouwen vind ik de broodjes veel mooier. en zo moeilijk is dat niet. zie de foto bij mijn posting van: Jul 1 2007, 01:12 PM

vr gr kees
Arden
ik heb ook zo'n steker, maar ook vind gevouwen broodjes mooier en als je eenmaal de slag te pakken hebt gaat dat razendsnel
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2010 Invision Power Services, Inc.